Ilja van den Berg

Tekst en foto door Martijn Cruijff, in oktober 2019.

Ilja en ik hebben elkaar in 2010 leren kennen op een netwerkavond bij NiVo Network Architects, een bedrijf dat toen netwerk ontwerp expertise leverde aan mijn team bij ING. Ik gaf een presentatie over personal coaching. Ilja was daar om het concept van sociale innovatie uit te leggen en hoe digitale hulpmiddelen kunnen helpen bij het samenwerken tussen mensen. We raakten met elkaar in gesprek en dachten na over hoe we sociale innovatie in konden zetten bij ING om samenwerking en kennisdeling te bevorderen op de afdeling waar ik werkte; IT Infrastructuur Architecture & Engineering. Enkele maanden later bespraken we dit plan met Rob Bening, de baas van A&E en Robert van Oirschot, één van de eigenaren van Alares, het bedrijf waar Ilja op dat moment werkzaam was. Het was de start van onze eerste samenwerking.

Ilja heeft haar liefde voor sociale innovatie verder ontwikkelt en het bedrijf Mind the People opgezet. Haar visie is dat verandering begint bij mensen op de werkvloer en dat deze mensen gefaciliteerd worden door de organisatie. Mind the People houdt zich op dit moment bezig met drie belangrijke thema’s; medezeggenschap, diversiteit en sociale veiligheid.

Medezeggenschap gaat bij Ilja over het organiseren van verbetering voor en door de werkvloer. Het motto is: “Wij doen verandering voor de medewerker.” Ilja zegt: “Ik word ook het liefste ingehuurd door medewerkers. Als er een goed idee ontstaat wil je eigenlijk dat daar altijd een potje geld voor is zodat er ook experts ingehuurd kunnen worden voor de realisatie als dat nodig is.” Om hiervoor te zorgen is Ilja bezig pilots te starten met de ondernemingsraden van enkele grote organisaties. Hierbij krijgen OR leden credits die zij samen met medewerkers kunnen inzetten om verbetertrajecten op de werkvloer uit te voeren.

Het thema diversiteit gaat voor Ilja over twee dingen. In het algemeen gaat het over effectief samenwerken tussen verschillende mensen met verschillende talenten in multidisciplinaire teams. Voor Ilja gaat het thema persoonlijk ook over het hoger waarderen van feminiene eigenschappen in masculiene organisaties, los van de discussie over mannen en vrouwen.

Als onderdeel van het thema sociale veiligheid wil Mind the People angstculturen onderzoeken. Hoe werkt de dynamiek van vertrouwen tussen leidinggevenden en de werkvloer? Mensen moeten ander gedrag gaan vertonen om onderling vertrouwen te vergroten en daarvoor heb je bewustwordingscampagnes nodig.

Dat laatste, bewustwording, speelt op alle drie de thema’s. Communicatie is heel erg belangrijk. Daarom geeft Ilja inspiratie sessies, omringt ze zich met experts op deze vakgebieden en werkt ze samen met designers en filmmakers. “Ik moet het wel goed kunnen overbrengen”.

De kracht van Ilja zit in haar veelzijdigheid. Daarvoor wordt ze ook gevraagd als consultant. “Bij iedereen ben ik iemand anders. Want bij de een houd ik me met het grote plaatje bezig en bij de ander ben ik er gewoon om iets op te lossen, terwijl ik op andere plekken weer met marketing bezig ben.”

Als ik haar vraag waar ze zelf blij van wordt dan zegt Ilja: “Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig. Ik vind het leuk om over dingen na te denken en ik wil andere mensen graag helpen. Zij kunnen aan de slag met de dingen die ik geleerd heb en daar leer ik vervolgens ook weer van.”